Reisverslag Brazilië, Rio Grande do Norte

Brazilië, Rio Grande do Norte

Maandag 4 december in alle vroegte vertrokken naar Lissabon met TAP Air Portugal. Hier hadden we helaas een lange wachttijd maar van de nood een deugd gemaakt en Lissabon in gegaan. Hier een dagkaart gekocht waarmee je met elk vervoersmiddel in Lissabon kunt reizen, ook de leuke oude trammetjes. Wij namen vanuit de airport de bus richting het centrum.

Lissabon is een heuvelachtige stad maar goed te voet te verkennen. Even geen zin om omhoog te lopen neem dan één van de beroemde trammetjes. Wij namen Elevador da Gloria omhoog naar Miradouro de São Pedro de Alcântara.
Deze tramlijn, verbindt het hoge Bairro Alto met het lager gelegen Rossio. Dit straatje heeft mooie muurschilderingen. Geniet boven van het uitzicht bij miradouro de São Pedro de Alcântara over Lissabon.

Na een korte wandeling genoten we van een heerlijke pastel de nata van Manteigaria aan het stadsplein Praça Luís de Camões (Rua do Loreto 2). In het kleine bakkerijtje kan je binnen ook zien hoe ze gemaakt worden. Vervolgens aan hetzelfde plein in het zonnetje genoten van een Portugese specialiteit, namelijk een Bifana bij O Trevo.

Het plan was om tram 12 te nemen maar doordat we die net gemist hadden en hij minder vaak rijd toch maar de iconische Tram 28 genomen. Deze route van 3 kwartier heuvelop (of heuvelaf) gaat door oude wijkjes als Graça, Alfama en Baixa langs alle historische hoogtepunten, zoals de kathedraal en het kasteel. Af en toe zijn we onderweg uitgestapt om van de omgeving te genieten. (De route van tram 28 start bij Martim Moniz en eindigt bij Campo de Ourique)

Na een cappuccino bij het oude en charmante café Brasileira gingen we via een omweg terug richting de airport. Tegen het begin van de avond vlogen we naar Natal en na een vlucht van 7 uur kwamen we aan op de airport waren we door onze gids Nelson van Potiguar Excellence werden opgewacht met een glaasje champagne. De transfer bracht ons in een klein uurtje naar het Majestic Hotel in Natal, waar we snel ons bed in doken.

Dinsdag 5 december werden we ‘s morgens opgehaald en reden we naar Maracajaú. Op circa 60km van ons hotel in Natal, Ponta Negra beach. Na een rit van een uurtje kwamen we bij Parrachos Praia Clube. Hier mochten we ons uitleven! In een schitterende omgeving met quads door de duinen en over het strand crossen. Na een heerlijke lunch gingen we met een boot het water op en konden we snorkelen en voor de liefhebbers was er de mogelijkheid om te duiken. Heerlijk relaxen, genieten van een lekkere cocktail en de zon. Wat wil je nog meer?!

Na terugkomst in het hotel en even opfrissen gingen we naar hotel Vogal voor een korte rondleiding en diner.

Indicatieprijs excursies:
- Boot voor 15 personen gedurende 3 uur kosten 1500 real
-Tour boot heen en terug naar snorkelplek en daar 1 1/2 uur snorkelen 90 real

Woensdag 6 december om 8 uur vertrokken we naar de enorme cashewnootboom in Pirangi (Rio Grande do Norte) de boom is maar liefst 134 jaar oud en circa 9000m2. Het lijkt op een bos maar is in feite maar één hele grote boom, echt bijzonder.

Vervolgens reden we naar de noordkust van Natal voor een buggy tour door de duinen van Genipabu. Een leuke rit over de heuvels in de duinen volgde, en gelukkig niet zelf rijden. De route ging verder richting de Lagoon of Jacumã. Via een klein veerbootje staken we de rivier over en reden we verder door de duinen richting Pitangui Lagos Park. Een heerlijke plek om te relaxen, zwemmen, ziplinen etc.

Vervolgens konden we onderweg gebruik maken van de Skibunda, met een board van de duinen glijden en eindigen in het water, Aerobunda, een zipline waarbij je in het water eindigt en de Kamicase waarbij je op je buik met een sandboxes de duinen afglijd het water in. (Deze extra attracties zijn normaal niet bij de buggy rit inbegrepen). Na de buggy ride konden we genieten van een lekkere lunch bij restaurant Miramar.

Indicatieprijs excursie:
Buggy 800 real hele dag voor 4 personen

Aan het einde van de middag was het een uur rijden naar Pipa waar we allemaal in verschillende hotels verblijven. Ik mocht in Sombra e Aqua Fresca***** overnachten op 10 minuten lopen van het centrum en op ca. 50 m van het prachtige Praia do Amor strand. Een prachtig appartement met jacuzzi op de kamer en zeezicht. De accommodatie heeft meerdere delen, bij het resort gedeelte vind je de villa’s en een groot zwembad, Floresta Spa met een mooi zwembad en aan de andere kant het hotel gedeelte. Dit deel ligt op een heuvel maar je kan met de auto naar je kamer gebracht worden. Er zijn 2 fraaie zwembaden. Helemaal bovenin bevindt zich het 2e zwembad en het restaurant. Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht over de baai. Na het inchecken werden we allemaal weer opgehaald om te gaan dineren bij restaurant Tamariz.

Donderdag 7 december begonnen we na een heerlijk ontbijt de dag met een bezoek aan de accommodatie Filha da Lua, een pareltje! Een ecologische accommodatie op palen met maar 17 kamers in moderne Balinese stijl en heel comfortabel. Ligt wel buiten het centrum van Pipa, aan het strand waar schildpadden hun eieren leggen.

De volgende accommodatie was Bupitanga***** met 30 ‘bungalows’ waarvan sommige met een privé zwembad en gelegen buiten het centrum van Pipa, nabij het prachtige strand van Praia do Amor. De bungalows zijn omgeven door prachtige bomen en gekleurde bloemen. Een iets oudere accommodatie maar goed onderhouden. Daarna stond een bezoek aan het ecologische Sanctuary van Pipa op het programma. Hier kregen we een rondleiding en genoten we onderweg van de mooie uitzichtpunten. Je hebt de kans op schildpadden in de zee te spotten. Via een steile trap kwamen we op het strand van Madeira Beach. Heerlijk gerelaxt op een strandbedje en even genoten van de zon. Maar het leukste is dat je vanaf het strand de zee inloopt en de kans hebt om met dolfijnen te zwemmen. Ze komen zo dicht naar de kust toe.

Tijd voor de lunch, via een flink aantal traptreden kwamen we bij Madeiro Beach Hotel. Weer genoten van een fantastische lunch. Ook hier hadden we een site inspection. Fraai hotel met mooie moderne kamers en een heerlijk zwembad. Ruim opgezet, alleen niet op loopafstand van het centrum van Pipa. Naar mijn idee beste optie voor een gezin met kinderen.

Voor de zonsondergang gingen we naar Tibau do Sul waar we aan boord van een jetboot stapten voor een tocht over de Rio Grande. Onder het genot van een biertje vaarden we langs de mangroven, spotten we dolfijnen en de ondergaande zon. ‘s Avonds genoten we in het centrum van Pipa van een diner bij restaurant Aprecie.

Vrijdag 8 december konden we uitslapen maar helaas was ik toch alweer om 6 uur wakker geworden. De zon scheen alweer door de gordijnen heen. Genoten van een heerlijk ontbijt met een prachtig uitzicht. Na het ontbijt kwam iedereen naar mijn accommodatie voor een hotelinspectje. Daarna volgde hotel pousada Oka de Mara, een eenvoudigere accommodatie met 17 kamers. De accommodatie ligt net buiten Pipa maar ze hebben een shuttlebus rijden naar het centrum, Madeira beach en Love beach.

Daarna volgde een bezoek aan hotel Toca da Coruja*****. Het hotel is schitterend gelegen in het centrum van Pipa en lijkt wel een jungle. Het hotel doet veel aan duurzaamheid en alle bungalows zijn op palen gebouwd. De kamers zijn zeer klassiek ingericht maar toch ook heel comfortabel en ruim. Aan het strand naast Filha da Lua ligt het luxe restaurant Duna by Toca, vanuit het hotel gaat er een transfer. Je kunt hier heerlijk relaxen op ligbedden of naar het strand gaan maar hier zit een fantastisch restaurant waar wij genoten hebben van een 7-gangen lunch!

Na de lunch reden we naar Tibau do Sul voor een bezoek aan Kilombo Villa's*****. Deze kleinschalige accommodatie met 11 bungalows ligt zeer afgelegen aan de kust maar ideaal voor rustzoekers. Prachtige ruime bungalows die van alle gemakken zijn voorzien, met jacuzzi of zwembad en butler service.

Eindelijk nog even tijd om het zwembad in te duiken om vervolgens weer terug naar de luchthaven van Natal te rijden (rit van 1 1/2 tot 2 uur). Na een vlucht van 7 uur waren we weer in Lissabon. Helaas erg druk bij douane en security maar we hadden tijd genoeg voor de vlucht naar Amsterdam ging. Het einde van een prachtige reis naar het noorden van Brazilië, Rio Grande do Norte. Een heerlijke plek om nog eens naar terug te gaan!

Feitjes:
- Tijdsverschil met NL 4 uur.
- Vrijwel het gehele jaar door tussen de 25 en 35 graden, maximaal 36 dagen regen per jaar. Meeste kans op regen in mei.