Reisverslag camperreis Zuidwest USA

18 april ’19 Amsterdam - Denver

De vlucht met Air Canada vertrok keurig op tijd vanuit Schiphol naar Toronto, een vlucht van 8 uur. Na een fijne vlucht kwamen we aan in Toronto waar we een kleine 2 uur hadden voor de doorvlucht naar Denver. De koffers werden automatisch door gelabeld naar Denver maar de handbagage moest weer opnieuw gecontroleerd worden, vervolgens bij de selfservice de paspoorten scannen en vingerafdrukken invoeren en nog langs een douanebeambte en op naar de volgende vlucht waar we ruim op tijd aan kwamen. Helaas vertrek deze vlucht een half uur te laat omdat de piloot in de file stond, geluk voor diegene die voor ons zat want zij had eigenlijk de vlucht gemist. Een half uur later dan gepland vertrokken we naar Denver waar we uiteindelijk maar een paar minuutjes later dan gepland aankwamen. Aangezien we in Toronto al de paspoortcontrole hadden gehad konden we in Denver direct doorlopen naar de bagagebanden en onze koffers rolden ook direct van de band. Op naar ons airporthotel, even wachten op de airportshuttle en daarna heerlijk slapen.

19 april Denver – Colorado Springs ca. 88 mijl

Zoals verwacht waren we ontzettend vroeg wakker, heerlijk die jetlag! Uiteindelijk om half 8 even genoten van het ontbijt om vervolgens om 9 uur met een Uber ($ 29) in een half uurtje naar de camperverhuurder in Federal Heights te rijden. We hadden geluk de camper stond al klaar en we konden vrij snel op pad. Boodschappen doen bij de Walmart duurde uiteindelijk toch weer veel langer dan gepland, ook al had ik van tevoren een boodschappenlijstje gemaakt. Direct maar even een dubbel broodrooster gescoord ($17), lekker brood vinden in Amerika is toch altijd erg lastig maar geroosterd zijn ze erg lekker. Vandaag een korte rit gepland van 1 ½ uur naar Colorado Springs. Voordat we naar de camping gingen zijn we naar Garden of the Gods geweest. Hier zijn prachtige bizarre zandsteenformaties te vinden zoals de Kissing Camels en de Balanced Rock. Op de achtergrond zie de je besneeuwde toppen van Pikes Peak, echt prachtig. We hebben hier een korte wandeling gemaakt tussen de rotsformaties en een rondje met de camper gereden door het park. Het park is gratis toegankelijk! Tegen het einde van de middag reden we naar de camping ‘Garden of the Gods RV Resort’ op nog geen 10 minuten rijden van Garden of the Gods en Manitou Springs. Prima camping met lekkere douches, wel grind.

20 april Colorado Springs – Great Sand Dunes – Taos ca. 288 mijl

Na een koude nacht werden we zoals verwacht weer veel te vroeg wakker, maar hierdoor konden we lekker rustig aan doen en gingen we om 8 uur op pad richting the Great Sand Dunes National Park & Preserve. Een rit van een kleine 3 uur. In het Great Sand Dunes National Park & Preserve vind je grootste zandduinen van Noord- Amerika. Sommige duinen zijn 230 meter hoog en behoren tot de hoogste van Noord-Amerika. Echt een prachtig gezicht zandduinen met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Door een klein waterstroompje liepen we richting de zandduinen. Je kunt zelf helemaal tot de top van de duinen klimmen, dit duurt alleen wel anderhalf uur. Maar je kunt er ook sandboarden of met een slee de duinen afglijden.

Eigenlijk hadden we Pinon Flats campground op het oog (echt heel dicht bij de duinen) maar we zagen bij de ingang van het park al staan dat de camping al volgeboekt was en aangezien het nog maar begin van de middag was besloten we om door te rijden naar Taos, een rit van twee uur. Vanuit Questa volgden we een stukje van de Enchanted Circle Drive. Dit is een 137 km lange route rondom de Wheeler Peak, het hoogste punt van New Mexico. Onderweg hadden we prachtige vergezichten. We verbleven op Taos Valley RV-park ($ 37,50), net buiten het centrum van Taos. Leuke camping met ruime plaatsen en een overdekt plekje waar de picknicktafel stond. Sanitair wat ouder maar wel schoon en warm water.

21 april Taos – Santa Fé ca. 117 mijl

Ook vannacht was het weer rond het vriespunt maar daar merkten we in de camper niets van, lekker dubbele slaapzakken en ’s morgens vroeg even de kachel aan en het was heerlijk warm in de camper.  Ook nu waren we weer vroeg wakker en konden we weer vroeg op pad. We begonnen met een korte stop bij de Rio Grande Gorge Bridge, deze brug is een van de hoogste bruggen van Amerika en bevindt zich ongeveer 200m boven de rivier. Je hebt hier een schitterend uitzicht over de diepe kloof.

Vervolgens gingen we verder naar Taos Pueblo, deze unieke meerlaagse adobewoningen (gebouwd van leem, stro en water) worden al meer dan 1000 jaar door de indianengemeenschap bewoond. Sinds 1992 staat deze pueblo op Werelderfgoedlijst van UNESCO. Je kunt deze pueblo vrijwel dagelijks op eigen gelegenheid bezoeken of een rondleiding te volgen (entree USD 16). Daarna reden we verder richting Taos Plaza. Dit is het centrum van Taos met diverse authentieke gebouwen in adobestijl waarin restaurants, winkels en kunstgalerijen gevestigd zijn. Aangezien we er paaszondag waren, waren veel winkels gesloten. We vervolgende de route naar Ranchos de Taos, dit is een heel klein dorpje ten zuiden van Taos dat bekend is vanwege de San Francisco de Asis Mission church. Een prachtige kerk uit de Spaanse missie periode, we hebben alleen de buitenkant gezien daar er binnen een paasmis bezig was.

Vervolgens reden we via de High Road to Taos naar Santa Fe, een prachtige route door de bossen van New Mexico met onderweg vele mooie vergezichten. Na een rit van twee uur kwamen we aan op onze camping in Santa Fé. Los Suenos RV Park (USD 43,70 back in/fully hook-up) is een prima uitvalsbasis voor een bezoek aan Sante Fé. De camping zelf is niet veel bijzonders, ruime plaatsen en prima sanitair gebouw. Even buiten de camping is een bushalte te vinden waarmee je snel in het centrum bent. De bus gaat om het half uur en kost $ 2 pp. Wij namen een Uber richting het centrum, binnen 15 minuten waren voor nog geen $ 10 bij Santa Fé Plaza, het historische hart van Santa Fé. Aan de rand van de Plaza, bij Palace of the Governors, verkopen First Nations hun handgemaakte sieraden en aardewerk, maar hier zijn ook diverse bars en restaurantjes te vinden. Normaal gesproken zijn hier ook vele eetkraampjes te vinden waar je heerlijke burrito’s, fajita’s of hotdogs kunt eten. Helaas vanwege Pasen waren er nu vrijwel geen eetkraampjes maar toch een gezellig plein. Via de Old Santa Fé trail liepen we naar de Sint Franciscus basiliek, de Loretto kapel, het oudste huis van Amerika uit 1646 en de San Miguel Chapel. We kwamen uit bij Canyon Road de creatieve straat van Santa Fé met vele kunstgalerijen en kunstwinkeltjes. Tot slot gingen we bij Draft Station op het balkonterras wat drinken en genieten van het uitzicht op Santa Fé Plaza.

22 april Santa Fé – Albuquerque ca. 83 mijl

Inmiddels zijn we aan het tijdsverschil gewend en gingen we om half 10 op pad, toch nog even langs de Walmart om wat boodschappen in te slaan. Via de Turquoise Trail (route 14) reden we naar Albuquerque. Deze prachtige route is 83km lang en wordt ook wel het pad van de ‘turkoois’ genoemd. Vroeger hakten hier de indianen het turkoois uit de mijnschachten. Een leuk plaatsje om te stoppen is het artistieke dorpje Madrid.

Vervolgens reden we via de route 66 door downtown Albuquerque richting de camping. Het was even opletten geblazen daar we opeens een brug onder het spoor tegenkwamen met een maximale doorrijhoogte van 13ft en laten wij nu hoger zijn, dus snel linksaf geslagen en daar was een blok verder een brug over het spoor waardoor we gelukkig bijna niets hoefden om te rijden. De camping Enchainted Trail RV Park ligt aan de route 66 welke naast de Hwy 40 loopt. Op zich een prima camping, alleen wel geluidsoverlast van de weg en wat ouder sanitair maar wel schoon. Helaas ook weer overal grind maar dat is eigenlijk bijna overal zo in New Mexico, we hebben nog geen gras gezien. Inmiddels zijn we helemaal verliefd geworden op Uber, wat een uitkomst hier in Amerika. Binnen 10 minuten stond de Uber klaar om ons naar old town Albuquerque te brengen, een kwartiertje rijden voor $ 14. Old town Albuquerque is ontstaan in 1706 en staat vol met gebouwen in adobe stijl waar winkels en restaurants in gevestigd zijn. Aan het grote plein, Don Luis Plaza ligt de San Felipe de Neri-kerk, het oudste gebouw van Albuquerque. Wij zijn niet echte museumliefhebbers maar als je daar wel van houdt dan heb je genoeg keuze. Een aanrader voor een heerlijke Mexicaanse maaltijd is Church Street Café in Old Town.

23 april Albuquerque – Alamogordo/White Sands ca. 280 mijl

Na een regenachtige nacht verlieten we even voor 9 uur de camping. Onze eerste stop was bij het Petroglyph National monument, op maar 15 minuten rijden van de camping. Helaas was het nog een beetje aan het miezeren maar dat mocht de pret niet deren. Wij bezochten Boca Negra Canyon, hier is een hele kleine loop welke je met de auto kunt rijden, met de camper kan het ook maar er is geen ruimte om deze te parkeren bij de verschillende wandelpaden. Bij de ingang is een parkeerterrein waar we de camper achterlieten. Lopend gingen we naar de verschillende korte wandelpaden, er zijn drie te vinden. Onderweg kom je langs verschillende rotstekeningen welke door Native Americans in de rotsen zijn gekerfd. Na een uurtje gingen we verder richting het zuiden van New Mexico, er stond een lange rit van 3 ½ uur op het programma. Onderweg passeerden we maar enkele dorpjes en af en toe een auto. We kregen het onderweg wel een klein beetje benauwd aangezien onze tank al aardig leeg begon te raken en we maar geen benzinestation tegen kwamen. Toen het lampje van de tank begon te branden was al onze hoop gevestigd op het kleine plaatsje Carrizzo en gelukkig daar konden we weer tanken. Ook al was dit niet de eerste keer met de camper op pad toch vergeet je wel eens dat je tijdig je tank moet vullen! Halverwege de middag kwamen we bij White Sands National Monument, ten westen van Alamogordo in het Tularosa Basin. Deze schitterende witte vlakte met duinen is miljoenen jaren geleden ontstaan, echt een prachtig natuurverschijnsel. Wat je misschien niet verwacht als je de naam White Sands hoort is dat dat duinen niet uit zand bestaan maar uit gypsum (gipskristallen). Dit is het grootste gebied met gypsum ter wereld. Je kunt hier met je auto of camper de Dunes Drive volgen en op verschillende plekken stoppen en door de duinen wandelen, maar wat veel leuker is, is om met een sleetje (te koop bij de souvenirwinkel) de duinen af te glijden. We verbleven op zo’n 20 minuten rijden van de White Sands Dunes op KOA Alamogardo/White Sands ($32,54). Prima camping, nette douches maar wel weer overal grind.

24 april Alamogordo – Willcox ca. 306 mijl

Er staat een lange rit op het programma, op naar Arizona. Aangezien we langs White Sands reden en we nu een strak blauwe lucht hadden wilde ik toch weer even naar binnen. Maar toen we aankwamen was het hek dicht, vermoedelijk was het leger bezig met raketten afschieten in het gebied ernaast en dan is alles afgesloten, soms zelfs de hele weg tussen Alamogordo en Las Cruses. Net toen we op het punt stonden om toch maar verder te rijden ging het hek open en konden we als één van de eersten naar binnen, heerlijk rustig. Snel nog even wat mooie foto’s gemaakt en door naar Arizona. Helaas liet de navigatie ons in de steek maar aangezien het een eenvoudige route was, lukte het prima zonder. We besloten te lunchen bij Rock Hound State Park, op een klein half uur rijden van de snelweg, echt in de middle of nowhere. Bij de ingang moest je $ 5 in een envelop doen voor day use maar je kunt er ook kamperen $ 20 en nog elektra ook. Er stond een handje vol campers, dus als je van de rust houd echt een ideale plek. Wij gingen hier lunchen en genieten van de mooie omgeving om vervolgens door te rijden naar Willcox. Aan het einde van de middag kwamen we aan op de camping maar doordat we nu in een andere tijdzone zaten hadden we een uurtje extra, konden we even heerlijk genieten van de zon terwijl de meiden aan het zwemmen waren. KOA camping Willcox/Cochise ( $ 45.71), prima campground met uiteraard weer grind. Kies alleen niet voor de back-in want dan sta je met je kont tegen de snelweg. Aardige medewerkers, nette douches en een heerlijk zwembad.

25 april Willcox – Tombstone - Tucson ca. 171 mijl

Vanmorgen begonnen we de dag met een heerlijk ontbijtje in het Roadrunners café op de camping, de meiden lekkere chocolate chip pancakes en wij lekker croissantje met gebakken ei. Gelukkig deed de navigatie het weer, wat toch wat makkelijker rijd. We wilden graag naar Chirircahua National Monument maar we hadden al gelezen dat je vanaf het visitor center niet met een camper langer dan 29 feet mag rijden. De weg zelf is het eerste stuk op zich geen probleem maar je kunt nergens keren. Na een korte wandeling besloten we om verder te rijden naar Tombstone. Verrassend leuk, wel heel toeristisch maar toch leuk. Tijdens een gunfight show speelden ze de geschiedenis na, toch nog best educatief. We hebben ons omkleed als bankier en saloongirls en zijn op de foto geweest, de fotografe bleek zelf nog 10 jaar in Nederland gewoond te hebben. Tot slot nog even wat gedronken in de oude saloon. Toen werd het tijd om naar de camping te gaan, we dachten eerst nog aan Wells Fargo RV Park echt op loopafstand van het historische deel van Tombstone of aan Tombstone RV park net buiten het dorp maar we besloten toch om nog een uur en een kwartier door te rijden richting Tucson. KOA Tucson/Lazydays ($ 46,90) echt een hele grote camping maar toch als je eenmaal staat heb je het niet door. De camping heeft twee zwembaden en ’s avonds steken ze de vuurkorven achter de receptie aan, de meiden hebben heerlijk marshmallows gegeten. Hier willen we nog wel een nachtje blijven.

26 april Tucson – Saguaro NP ca. 102 mijl

Na een warme nacht gingen we richting Saguaro NP. Dit park bestaat uit twee delen, het ene deel Rincon Mountain district ligt in het oosten en wordt ook wel Saguaro NP East genoemd. Hier begonnen we, entree voor het park met auto of camper met inzittenden is $ 20. Een prachtig park met vele cactussen, de beroemde Saguaro. In dit deel van het park staan de oudste Saguaro’s. Via de verharde Cactus Loop Drive van zo’n 8 mijl volg je een mooie route door het park. Met de camper kun je niet overal parkeren maar het was nu zo rustig dat wij overal waar we wilden konden stoppen en zelfs een korte vlakke trail hebben gevolgd. Daarna stond Saguaro West (Tucson Mountain District) op het programma, de afstand tussen beide delen van het park is circa 33 mijl maar houd er rekening mee dat je door de drukte en vele stoplichten toch wel een uur kwijt bent om daar te komen. Dit deel van Saguaro NP is een stuk rustiger qua bezoekers. Een ander verschil is dat de cactussen dichter op elkaar staat en er dus veel meer zijn. Op diverse cactussen waren prachtige witte bloemen te vinden die ik in het oostelijke deel van het park nog niet had gezien. De 5 mijl lange Bajada Scenic Loop is een mooie route door het westelijke deel van het park, de weg is hier alleen niet geasfalteerd. Shoppen hoort er in Amerika toch echt wel bij dus de rest van de middag brachten we door bij Tucson Premium Outlets om daarna op de camping de verkoeling van het zwembad op te zoeken. Bij ons was het al 36 graden dus houd er rekening mee wanneer je in de zomer gaat, de temperatuur nog eens 10 graden hoger ligt! Echt ontzettend warm, je wilt dan geen trail meer lopen.

27 april Tucson – Organ Pipe National Monument – Gila Bend ca. 229 mijl

Vanochtend vertrokken we voor een rit van 2 ½ uur naar Organ Pipe National Monument, via de Highway 86 door de Saguaro bossen en het Tohono O’odham Indian Reservation. Ook op deze route kwamen we weer bijna niemand tegen. Organ Pipe National Monument grenst aan de Mexicaanse grens en is een woestijnpark met vele organ pipe cactussen. Maar je vindt er ook andere soorten cactussen zoals de saguaro cactussen. Via de Orgin Pipe Parkway kom je na 8 mijl bij het visitor center, hier hebben we even geluncht. Er zijn twee dirt roads welke je kan rijden met campers tot 25 feet, de kortste route de Ajo Mountain Drive is 24 km lang en neemt circa twee uur in de beslag. Wij hebben een klein rondje gedaan naar en over de camping, hier stonden maar 2 campers en een tentje. Je staat hier midden in de natuur maar toch wil ik hier liever niet staan alleen al vanwege het feit dat je dicht bij de Mexicaanse grens bent (maar 8km) en er in het verleden drugoorlogen waren in het park en illegalen de grens met Amerika proberen over te steken. Op de weg naar Gila Bend moesten we zelfs tot twee keer aan toe ons paspoort laten zien en wilden ze weten met hoeveel personen we reisden, waar we vandaan kwamen en naar toe gingen. We hadden besloten om bij KOA Gila Bend te overnachten (eigenlijk was het plan om van Tucson in 1x naar Joshua Tree te rijden, een rit van 5 ½ uur). Bij de camping aangekomen kregen we bijna spijt, wat een kale camping maar wat kan je verwachten in de Sonora Desert. Toen we eenmaal op onze plekje stonden zagen we al snel dat alles tot in detail is uitgewerkt, bij elk boompje een sprinkler, mooie lantaarns echt keurig verzorgt. Het sanitair gebouw is vrij nieuw, heerlijk ruime douches en erg schoon. Het zwembad is echt prachtig, mooi ommuurd, een schommelbank en heerlijke ligbedden in de schaduw. Echt even genieten, het is nog steeds warm met 36 graden.

28 april Gila Bend – Joshua Tree ca. 238 mijl

Eerste stop voor vandaag is de Walmart, de koelkast is aardig leeg. Tank volgooien en op richting Joshua Tree NP, een rit van 3 ½ uur. Helaas wel een saai rit over de I-10. Ik had van te voren een camping geboekt in Joshua Tree NP, Cottonwood Springs campground ($20) aan de zuidkant en vlak na de ingang van het park. Een van de weinige campings welke je vooraf kon boeken en welke groot genoeg was voor onze 30ft camper. Er zijn geen faciliteiten behalve een wc. Prachtig uitzicht en midden in de natuur. ’s Avonds een kampvuurtje gemaakt waar de kinderen marshmallows konden roosteren en smorres konden maken. Echt een aanrader.

29 april Joshua Tree NP – Desert Hot Springs ca. 101 mijl

Vandaag stond Joshua Tree op het programma. Wat een schitterend park!  In het zuidelijke deel van het park ligt de dorre Colorado Desert, hier groeien voornamelijk cactussen en andere struikgewassen. In het westelijke deel vindt je de koelere en nattere Mojave Desert, hier vindt je dan ook de beroemde Joshua Trees/ Vanuit het zuiden reden we naar de westelijke hoofdingang (Joshua Visitor Center). We stopten bij de Jumbo Rocks, enorme granieten ‘boulders’. Deze enorme stenen hebben verschillende vormen en kunnen zelfs wel meer dan 30 meter hoog worden. De bekendste rots hier is de Skull Rock, doordat regendruppels in de kleine holtes van deze rotsformatie kwamen, sleet de rots steeds meer uit. Nu lijkt de rots met twee uitgeholde oogkassen op een schedel. Bij Barker Dam hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de dam en door een prachtig veld vol rotsblokken en joshua tree’s. We hadden besloten om te overnachten op Palm Springs/Joshua Tree KOA ($ 40,50) enige jammere was dat het hier ontzettend waaide en bewolkt was. We hadden ook geen zin om verder te gaan rijden. Dan maar in de camper relaxen. De camping zelf was ok, waar wij stonden was het netjes aangelegd en ruime plaatsen, het sanitair was prima. Het zwembad is behoorlijk gedateerd en de dinerroom is al gesloten, gaat pas in oktober weer open.

30 april Desert Hot Spring – San Diego ca. 133 mijl

We gingen vroeg op pad aangezien Ton de wedstrijd Tottenham Hotspur – Ajax, halve finale Champions League, wilde zien. Gelukkig waren we op tijd vertrokken want de rit nam toch wat meer tijd in beslag en na 3 uur waren we keurig op tijd op de camping. We verbleven op KOA San Diego Metro ( $69,35). Een prachtige camping net onder San Diego, we hadden een mooi plekje tegenover het nieuwe zwembad en het nieuwe sanitair gebouw. Jammer dat het alleen bewolkt was. Na de overwinning van Ajax gingen we met de Uber ($16) naar het USS Midway Museum ($23). Op dit enorme vliegdekschip uit 1945 staan diverse (gevechts) vliegtuigen en straaljagers welke je kunt bewonderen. Dit vliegdekschip heeft jaren dienstgedaan in het leger van de VS, maar is sinds 2004 een museum. Tevens kun je het schip van binnen bekijken, loop rond in de bestuurskamer, de brug, de kombuizen, zo krijg je een goed beeld van het leven en werken op zo’n schip. Heel interessant!

01 mei San Diego

Even heerlijk uitgeslapen en daarna met de Uber ($19) in circa 20 minuten naar Old Town San Diego State Historic Park. Erg leuk om te zien, replica’s van oude gebouwen uit San Diego uit de periode 1820 tot 1870 en het park is gratis te bezoeken. De Spaanse en Mexicaanse invloeden in dit gebied zijn duidelijk aanwezig. Vervolgens gingen we met de Uber ($10) naar downtown San Diego naar het Gaslamp Quarter. In de 19e eeuw stond de wijk bekend om de vele saloons, gokhallen en bordelen maar tegenwoordig hebben de bordelen plaatsgemaakt voor restaurants en souvenirwinkels. Bij Union aan Fifth Avenue hebben we op het terras in het zonnetje genoten van een heerlijke hamburger om vervolgens het historische Gaslamp Quarter te ontdekken. In deze wijk vind je ook het historische Balboa Theater uit 1924. Midden in de stad vind je ook het grote openluchtstadion Petco Park, hier spelen de Petco Padres honkbal. Helaas was er tijdens ons verblijf geen wedstrijd. Vanuit downtown liepen we naar Balboa Park dat toch iets verder lopen was dan gedacht, na ruim een half uur lopen kwamen we bij het grote parkeerterrein nabij het Air & Space museum. Het Balboa Park is maar liefst 490 hectare groot en heeft tal van musea, tuinen en restaurants. Vanaf het parkeerterrein vertrekt de gratis shuttle naar het centrum van het park. Hier staan prachtige gebouwen in Spaanse stijl. Ben je een museumliefhebber dan moet je hier echt heen gaan! Hoogtepunten van het park zijn de Botanical Building, California Bell Tower, MOPA (Museum of Photographic Arts) en vele kunstmusea. Reis je met kinderen dan is de San Diego Zoo een aanrader, wij zijn hier uiteindelijk niet naar toe gegaan. De entree is maar liefst $56 voor volwassenen en aangezien het inmiddels al half 4 was en de zon volop scheen besloten we om weer met de Uber ($21) naar de camping te terug te gaan en een duik in het zwembad te nemen.

02 mei San Diego – Long Beach ca. 136 mijl

Vandaag het laatste stuk van onze route, we begonnen met een stop bij het Cabrillo National Monument ($20). Dit monument ligt op een half uur rijden van de camping, op het schiereiland Point Loma. Dit is de plek waar in 1542 de Portugese ontdekkingsreiziger Juan Rodriguez Cabrillo als eerste Europeaan aan land kwam. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op San Diego en kun je de oude vuurtoren met woning, The Old Point Loma Lighthouse, bezoeken. Vervolgens reden we richting Torrey Pines State Reserve, we wilde parken bij de zuidingang ($15) maar helaas mochten campers hier niet staan. We werden verwezen naar de parkeerplaats aan het noorden maar deze werd niet aangegeven waardoor we hem gemist hebben, dan maar door rijden richting Los Angeles. We reden een stuk via de bekende Highway 1 maar vanwege de vele stoplichten hebben we uiteindelijk toch maar de snelweg genomen. Helaas erg druk waardoor we uiteindelijk halverwege de middag aankwamen op Golden Shores RV Park in Long Beach voor onze laatste twee nachten (tesamen $ 129). Fraaie camping met zwembad, niet heel groot dus je moet hem echt vooraf boeken. Met name omdat veel reizigers hier hun laatste nacht (en) doorbrengen omdat deze camping maar op een klein half uur rijden van de inleverlocatie van Cruise America ligt. Nadat de meiden even lekker gezwommen hadden liepen we via de Long Beach bike way in een kwartiertje richting het Aquarium en The Pike Outlets, hier hebben we even lekker gegeten bij Islands Restaurant.

03 mei Santa Monica & Venice Beach

Ons eerste plan om met de camper naar Santa Monica te gaan hebben we vanwege het drukke verkeer in Los Angeles toch maar snel laten varen. Openbaar vervoer was ook geen optie daar je via downtown Los Angeles reist en dit ruim 2 uur in beslag neemt. Dus we namen weer ons favoriete vervoersmiddel de Uber ($44). Binnen 50 minuten waren we in Santa Monica. Voor mij was dit inmiddels de derde keer dat ik hier was maar voor de rest nog maar de eerste keer, en ook zij vonden dit een hele fijne plek. Vervolgens nog even een rondje gelopen in de autovrije winkelstraat Third Street.  Bij Blazzing Saddles op de pier hebben we voor een uur fietsen ($43) gehuurd om daarmee via de bikeway te fietsen naar Long Beach, echt een aanrader! Op het dakterras van Seaside on the Pier hebben we lekker geluncht en genoten van de zon met uitzicht op de Santa Monica pier. Inmiddels was het half 4 en toen was even de vraag wat we zouden doen met het oog op de drukte op de weg, deze is namelijk het ergste tussen half 4 en half 7. Bij de pier koste een Uber maar liefst $ 92 dus we besloten we om langs het strand richting Venice Beach te wandelen (circa 3 mijl) maar na een half uurtje lopen bleek dat een Uber steeds goedkoper werd  ($50) dus toch maar gegokt dat de drukte op de weg mee zou vallen, gingen we op weg richting de camping.  De rit nam uiteindelijk 1 uur en 20 minuten in beslag. De kids namen weer een duik in het zwembad en wij sloten  de dag af met een lekker drankje in de zon achter onze camper.

04 mei Long Beach – Carlston ca. 10 mijl – Los Angeles Airport

Helaas vandaag de dag dat we de camper moeten inleveren, alles weer ingepakt. Camper opgeruimd en schoongemaakt en op naar de inleverlocatie. Een ritje van maar 20 minuten, even tanken en inleveren maar. Het inleveren ging ontzettend snel, scheelt ook dat het een grote locatie is. Even een snel rondje om de camper, de kilometerstand controleren en checken of de dump leeg is en we konden richting de luchthaven. De Uber ($26) was er ook weer snel en nog geen 20 minuten later waren we op de airport, ietwat vroeg. Inchecken en door de douane ging ook alweer snel en toen was het wachten tot we konden boarden. Een prima vlucht met Lufthansa van 11 uur naar München en na een korte overstap van  1 ½ uur door naar Amsterdam. Na een korte vlucht van 1 uur en 40 minuten kwamen we weer aan in Amsterdam. Wat hebben we een mooie reis gemaakt!

Overzicht campings: Colorado Springs – Garden of the Gods RV Park $ 43 Taos – Taos Valley RV Park $ 37,50 Santa Fé – Los Suenos Santa Fé RV Park $ 47,30 Albuquerque – Enchainted Trails RV Park $ 29,39 Alamogordo – KOA Alamogordo/White Sands $ 32,54 Willcox – KOA Willcox/Cochise $ 45,71 Tuscon – KOA Tucson/Lazydays $ 46,33 (2 nachten, prijs per nacht) Gila Bend – Gila Bend KOA $ 44,56 Joshua Tree – Cottonwood campground $ 20 Desert Hot Springs – Palm Springs/Joshua Tree KOA $ 40,50 San Diego – KOA San Diego Metro $ 69,35 (2 nachten, prijs per nacht) Long Beach – Golden Shores RV Resort $ 60 & 69 (2 nachten, prijs per nacht) Totaal camping $ 700.86 – gemiddeld $ 46,72 per nacht

Benzine: Fort Garland, CO $ 2.89 per gallon – $ 100.76 Carrizzo, NM $ 2.69 per gallon - $ 120 Willcox, AZ $ 3.09 per gallon - $ 130 Tucson, AZ $ 2.89 per gallon - $ 80 Burkeley, AZ $ 3.15 per gallon - $ 100 Yucca Valley, CA $ 3.89 per gallon - $ 120 Los Angeles, CA $ 4.09 per gallon - $ 140 Totaal tanken $ 790,76 Totaal gereden 2282 mijl

Boodschappen (gezin 4 personen): Walmart $ 278 Safeways $ 29 Walmart $ 87 Walmart $ 144 Walmart $ 16 Totaal boodschappen $ 554,- Entreegeld parken: Garden of the Gods gratis Great Sand Dunes normaal $ 20 voor ons gratis ivm National Parkweek White Sand Dunes $ 20 Organ Pipe National Monument gratis Saguaro NP East & West $ 20 Joshua Tree NP $ 30 Cabrillo National Monument $ 20 Voor alle NP geldt dat toegang geldig is voor 7 dagen, doe je meerdere parken aan dan is een American the Beautiful Pass (jaarkaart) een voordeligere optie voor $ 80.